Literatur zum Forschungsthema

Die aktuellen Veröffentlichungen zum Thema Facebook(x)

Die aktuellen Veröffentlichungen zum Thema Facebook(x)

Intimacy and friendship on facebook

Lambert, A. (2013). Intimacy and friendship on facebook Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Lambert, A.
2012 Seiten, ISBN 9781137287137,
Basingstoke: Palgrave Macmillan 2013

Intimacy and Friendship on Facebook theorises the impact of Facebook on our social ties and identities through the lens of intimacy. Drawing on in-depth qualitative research, Lambert argues that Facebook is intensifying the social labour needed to sustain and protect interpersonal intimacy, contributing to a state of ‘intensive intimacy’.

Nachrichtendiffusion in der virtuellen MediaPolis sozialer Netzwerke: Wie sich Nachrichtenartikel über Facebook, Twitter und Google+ verbreiten

Keyling, T., Karnowski, V., & Leiner, D. (2013). Nachrichtendiffusion in der virtuellen MediaPolis sozialer Netzwerke: Wie sich Nachrichtenartikel über Facebook, Twitter und Google+ verbreiten . In B. Pfetsch, J. Greyer, & J. Trebbe , MediaPolis: Kommunikation zwischen Boulevard und Parlament. Strukturen, Entwicklungen und Probleme von politischer und zivilgesellschaftlicher Öffentlichkeit. (pp. 209–227). Konstanz: UVK.
Keyling, T., Karnowski, V., & Leiner, D.
In: B. Pfetsch, J. Greyer, & J. Trebbe , MediaPolis: Kommunikation zwischen Boulevard und Parlament. Strukturen, Entwicklungen und Probleme von politischer und zivilgesellschaftlicher Öffentlichkeit, 1 (S. 209–227)
Konstanz: UVK 2013

Der Begriff »MediaPolis« fokussiert auf Kommunikationsbeziehungen, wie sie für urbane und politische Zentren typisch sind. Welche Sicht hat die Kommunikations- und Medienwissenschaft auf die Problemlagen von Öffentlichkeit auf dem Boulevard und im Spannungsfeld zwischen Hochkultur und Populärkultur, zwischen der realen Politik der Parlamente und der symbolischen Politik virtueller Kommunikationsräume, zwischen den kommunikativen Ansprüchen der Globalisierung und den Bedürfnissen politischer Teilhabe in lokalen und nationalen Öffentlichkeiten?

Social Media and the Activist Toolkit: User Agreements, Corporate Interests, and the Information Infrastructure of Modern Social Movements

Youmans, W. L., & York, J. C. (2012). Social Media and the Activist Toolkit: User Agreements, Corporate Interests, and the Information Infrastructure of Modern Social Movements. Journal of Communication, 62(2), 315-329.
Youmans, W. L., & York, J. C.
Journal of Communication, 62 (2), (S. 315-329).
2012

The Social Media Basis of Youth Protest Behavior: The Case of Chile

Valenzuela, S., Arriagada, A., & Scherman, A. (2012). The Social Media Basis of Youth Protest Behavior: The Case of Chile. Journal of Communication, 62(2), 299–314.
Valenzuela, S., Arriagada, A., & Scherman, A.
Journal of Communication, 62 (2), (S. 299–314).
2012

Protest activity has become a central means for political change in Chile. We examine the association between social media use and youth protest, as well as mediating and moderating mechanisms of this relationship, using survey data collected in Chile in 2010.

Social Media and the Decision to Participate in Political Protest: Observations From Tahrir Square

Tufekci, Z., & Wilson, C. (2012). Social Media and the Decision to Participate in Political Protest: Observations From Tahrir Square. Journal of Communication, 62(2), 363–379.
Tufekci, Z., & Wilson, C.
Journal of Communication, 62 (2), (S. 363–379).
2012

Based on a survey of participants in Egypt’s Tahrir Square protests, we demonstrate that social media in general, and Facebook in particular, provided new sources of information the regime could not easily control and were crucial in shaping how citizens made individual decisions about participating in protests, the logistics of protest, and the likelihood of success.

Parteien und Politiker in sozialen Netzwerken: Moderne Wahlkampfkommunikation bei der Bundestagswahl 2009

Unger, S. (2012). Parteien und Politiker in sozialen Netzwerken: Moderne Wahlkampfkommunikation bei der Bundestagswahl 2009 Wiesbaden: VS.
Unger, S.
313 Seiten, ISBN 978-3-531-19608-4,
Wiesbaden: VS 2012

Der Wahlkampf von Parteien und Politikern in sozialen Netzwerken wie Facebook oder studiVZ war zur Bundestagswahl 2009 als neues Phänomen in Deutschland zu beobachten.

Reaching citizens online: How youth organizations are evolving their web presence

Ward, J. (2011). Reaching citizens online: How youth organizations are evolving their web presence. Information Communication & Society, 14(6), 917–936.
Ward, J.
Information Communication & Society, 14 (6), (S. 917–936).
2011

Keeping in mind the potential consequences that digital communication may hold for democratic societies, this research focuses on better understanding the web presence of UK youth organizations.

Networks without a cause: A critique of social media

Lovink, G. (2011). Networks without a cause: A critique of social media Cambridge, UK: Polity.
Lovink, G.
220 Seiten, ISBN 9780745649689,
Cambridge, UK: Polity 2011

With the vast majority of Facebook users caught in a frenzy of ‘friending’, ‘liking’ and ‘commenting’, at what point do we pause to grasp the consequences of our info-saturated lives? What compels us to engage so diligently with social networking systems? Networks Without a Cause examines our collective obsession with identity and self-management coupled with the fragmentation and information overload endemic to contemporary online culture.