Literatur zum Forschungsthema

Die aktuellen Veröffentlichungen zum Thema Web 2.0(x)

Die aktuellen Veröffentlichungen zum Thema Web 2.0(x)

Not So Imaginary Interpersonal Contact With Public Figures on Social Network Sites: How Affiliative Tendency Moderates Its Effects

Lee, E.-J., & Jang, J.-W. (2013). Not So Imaginary Interpersonal Contact With Public Figures on Social Network Sites: How Affiliative Tendency Moderates Its Effects. Communication Research, 40(1), 27–51.
Lee, E.-J., & Jang, J.-W.
Communication Research, 40 (1), (S. 27–51).
2013

Two studies investigated (a) how public figures’ interaction with their followers on social network sites (SNS) affects individuals’ impressions about and attitudes toward them, and (b) how individuals’ interpersonal orientation moderates such effects, if any.

Die Nutzung des Web 2.0 in Deutschland: Verbreitung, Determinanten und Auswirkungen

Schenk, M., Jers, C., & Gölz, H. (Hrsg.) (2013). Die Nutzung des Web 2.0 in Deutschland: Verbreitung, Determinanten und Auswirkungen Baden-Baden: Nomos.
Schenk, M., Jers, C., & Gölz, H. (Hrsg.)
289 Seiten, ISBN 978-3-8487-0109-4 ,
Baden-Baden: Nomos 2013

Wer nutzt wie das Web 2.0 mit welchen Folgen für Individuum und Gesellschaft? Warum konsumieren manche Nutzer nur die Inhalte, während andere kommentieren, bewerten oder sogar Inhalte produzieren?

Online Campaigning in Germany: The CDU Online Campaign for the General Election 2009 in Germany

Jungherr, A. (2012). Online Campaigning in Germany: The CDU Online Campaign for the General Election 2009 in Germany. German Politics, 21(3), 317–340.
Jungherr, A.
German Politics, 21 (3), (S. 317–340).
2012

The German election year 2009 saw the first attempts by political parties to include Web 2.0 services in their online campaigns. The 2009 election therefore offers the opportunity to examine how political parties outside the USA – where online campaigning has become commonplace – choose to use online tools in their campaigns. This paper examines the online campaign of the German Christian Democratic Union (CDU) with a special focus on the campaign’s use of Web 2.0 services.

Produsing theory in a digital world: The intersection of audiences and production in contemporary theory

Lind, R. A. (Hrsg.) (2012). Produsing theory in a digital world: The intersection of audiences and production in contemporary theory New York, NY: Peter Lang.
Lind, R. A. (Hrsg.)
214 Seiten, ISBN 978-1433115196,
New York, NY: Peter Lang 2012

The netted human we may call Homo Irretitus resides in a space made possible by technologies frequently referred to as new media, social media, emerging media, and Web 2.0. Traditional conceptualizations of audiences and producers are shifting so the very making of our social practices, spaces, and contexts in this brave new world of the World Wide Web, the work of Homo Irretitus in this intersectional space, must be interrogated.

Reaching citizens online: How youth organizations are evolving their web presence

Ward, J. (2011). Reaching citizens online: How youth organizations are evolving their web presence. Information Communication & Society, 14(6), 917–936.
Ward, J.
Information Communication & Society, 14 (6), (S. 917–936).
2011

Keeping in mind the potential consequences that digital communication may hold for democratic societies, this research focuses on better understanding the web presence of UK youth organizations.

Politik 2.0? Die Wirkung computervermittelter Kommunikation auf den politischen Prozess

Wolling, J. (2010). Politik 2.0? Die Wirkung computervermittelter Kommunikation auf den politischen Prozess Baden-Baden: Nomos.
Wolling, J.
263 Seiten, ISBN 978-3-8329-5300-3,
Baden-Baden: Nomos 2010

Der Band widmet sich dem Einfluss von computervermittelter Kommunikation auf Politik und politische Kommunikation. Thematisch spannen die Beiträge einen inhaltlichen Bogen von eher „klassischen“ Onlineangeboten wie Politiker-, Parteien- und Regierungshomepages bis hin zu den Diskursen in neuen Öffentlichkeiten des sogenannten „Web 2.0“ wie Weblogs und Wikipedia.